Plan de afaceri

Planul de afaceri este o scurtă descriere a companiei și a planului de operare și dezvoltare. Scopul unui plan de afaceri este să facă o companie mai ușor de gestionat – de către acționari, consilieri și potențiali investitori. Este și un mod de a convinge pe toată lumea că iei în serios dezvoltarea companiei tale. 

Planul de afaceri va fi folosit de multe ori și ca bază de negociere cu banca sau cu potențiali investitori. Ar trebui să ofere o privire de ansamblu asupra modelului de business. Este un prim contact al partenerilor și investitorilor cu afacerea ta. De aceea, trebuie să demonstrezi de ce merită să investească în ea și de ce să te aleagă drept partener. Un plan de afaceri scurt este mai potrivit, de multe ori. În cadrul competiției Creative Business Cup, planul tău de afaceri nu trebuie să depășească 10 pagini.

Conținutul planului trebuie să se bazeze pe lucruri concrete și informații din surse relevante. E important să-ți poți susține afirmațiile cu date legate de volumul pieții, de rate de creștere etc.

Următoarele secțiuni nu trebuie văzute că o listă ideală a ceea ce trebuie să conțină un plan de afaceri. Trebuie văzute că o sursă de inspirație. În fiecare secțiune există o listă de întrebări la care antreprenorul ar trebui să fie în stare să răspundă sau pe care să le ia în considerare când redactează un plan de afaceri.

Prima pagină 

Prima pagină trebuie să arate limpede că este vorba despre un plan de afaceri. E bine să conțină numele companiei și logo, dacă există deja.

Informații de background 

Este necesar să completezi date despre persoana sau persoanele din spatele ideii de afaceri sau companiei.

Nume:
Adresă:
Cod poștal / Oraș:
Web:
Telefon:
Fax:
E-mail:
Formare:
Angajator curent:

Sumar 

E de ajutor pentru cel care citește să aibă un sumar, ca să poată parcurge mai ușor planul.

Rezumat 

O scurtă descriere a conținutului planului de afaceri.

Motivația pentru afacere 

• Care este „Value Proposition” a companiei – ce problemă rezolvă și ce valoare creează pentru consumator?

• Cât de urgentă este nevoia clientului? Este un produs de care are neapărat nevoie sau e o nevoie secundară/ mai puțin importantă? Ce este relevant pentru a susține afirmațiile, plus feedback de la clienți și parteneri și alte date de piață.

Descrierea produsului său serviciului, resurse și producție 

• Care este produsul sau serviciul companiei? (formulat într-un text concis și clar)

• Pe ce tehnologie se bazează produsul sau serviciul? Descrieți nivelul de maturitate, dovezi de eficiență și funcționalitate.

• Câtă inovație și diferențiere include produsul sau serviciul companiei, comparativ cu oferta competiției?

• Este produsul protejat prin patent, marcă înregistrată sau copyright?

• Care este stadiul de dezvoltare a produsului? Incluzând orizontul de timp pentru realizare și planuri pentru versiuni noi.

• Cum este producția acum și în viitor? Este producția realizată in house sau în exterior?

• Există o listă de produse și servicii cu prețuri și costuri de producție?

• Care sunt partenerii și furnizorii cheie ai companiei?

Piața și clienții

• Cât de mare este piața totală? Cât de mare este piața către care vinde compania?

• Care este grupul țintă pentru produsele/ serviciile companiei și de ce?

• Cum va arăta piața în viitor?

• Cum arată lanțul de valoare în piața țintită? Unde este localizată compania în lanțul de valoare?

• Prin ce canale este atinsă piața – vânzări și distribuție?

Modelul de business 

• Cum generează compania venituri?

• Cum se fac prețurile pentru produse și servicii?

• Care este strategia de intrare pe piață?

• Ce canale de distribuție sunt folosite?

• Este modelul de business replicabil la scară mare sau pe alte piețe? Sau este unic? Ce planuri de dezvoltare aveți?

Situația competiției 

• Ce substitute și competitori există pentru produs? Incluzând vânzări, distribuție, puncte tari și puncte slabe ale produselor competitoare.

• Care sunt barierele de intrare pentru competitor?

Echipa organizației și cea de management 

• Cine sunt oamenii din spatele companiei, incluzând rolul lor, background-ul, experiență, trainingul, competenta și rețeaua personală?

• Câți angajați sunt în companie? Care sunt angajații cheie? Cum arată organizarea companiei?

• Din cine este format consiliul de conducere și posibilul consiliu de consultare?

• Cine sunt investitorii și cum este distribuit acționariatul?

• Cat de mare este investiția personală a fondatorului (fondatorilor) companiei?

• De cât timp există compania?

Analiza riscului 

• Ce riscuri strategice, tactice, operaționale și financiare există? Care sunt pașii planificați pentru a le minimiza?

• Care este scenariul pentru cel mai rău caz posibil (worst case scenario) pentru companie? Ce plan există în cazul în care ceea ce e mai rău se întâmplă?

Nevoi de finanțare 

• Care este capitalul necesar pentru a implementa strategia companiei? Ce parte a capitalului este o investiție personală a proprietarului?

• Cum este cheltuit capitalul? Inclusiv plan de investiții și timeline.

• Care este numărul preferat de investitori?

Strategie de ieșire/ Exit strategy 

• Care sunt oportunitățile de ieșire pentru potențialii investitori? În ce orizont de timp?

• Care este varianta preferată de ieșire? Care sunt potențialii cumpărători ai firmei?

De ce ar trebui să câștigați Creative Business Cup? 

• Scopul competiției este de a demonstra cum creativitatea poate fi baza unei afaceri de succes. Fiecare echipă trebuie să își descrie competențele creative și cum sunt folosite acestea. Cum sunt competentele creative îmbinate cu competențe de business pentru a duce la dezvoltarea companiei?

• Cum face parte compania din industrii creative? Sau cum folosiți competentele creative din aceste industrii în alte industrii?

• În ce fel este conceptul afacerii nou și original?

Descărcați modelul de plan de afaceri în format Word.

Descărcați modelul de plan de afaceri în PDF.

Sau puteți exemplifica modelul de business folosind acest instrument:

http://www.businessmodelgeneration.com/downloads/business_model_canvas_poster.pdf

 Termen depunere: 20 septembrie 2014 (inclusiv) – ora 23.59.